Welke maat gasleiding heb ik nodig voor een CV ketel CW5?

Ik heb een gasleiding van 22mm, nu zegt mijn installateur dat dit 26 mm moet zijn en plaatsen cw5 ketel voor problemen kan zorgen. Dit is het pendelen van de ketel tijdens douchen, dus aan en uit gaan van ketel. Maar volgens mij liggen in de meeste huizen een 22mm gasleiding. Dus wie weet het antwoordt.

2 weken geleden
in: Energie
TurfGraver
2 weken geleden
"Dus wie weet het antwoordt."
Je installateur. Zal ook van lengte afhangen.

Antwoorden (1)

De benodigde diameter voor de gasleiding naar de cv-ketel is afhankelijk van verschillende factoren.
- het vermogen van de ketel
- de lengte van de leidingen
- het hoogteverschil in de leidingen
- het aantal koppelingen (bochten)

Er zijn hele berekeningstools om uit te rekenen wat het drukverlies in de leiding zou worden bij een bepaalde route door het huis en op basis daarvan moet een keuze gemaakt worden voor de diameter van de leiding. Het maakt nogal uit of je gasmeter bij de voordeur staat en de cv-ketel in een hok 2 meter verder op diezelfde etage is, of dat de leiding eerst 3 verdiepingen omhoog moet naar de zolder. Ook als de meter en de ketel niet zo ver uit elkaar staan, kan het voorkomen dat de gasleiding een hele omweg maakt met veel haakse bochten.

Dat er in de meeste huizen overal 22 mm ligt, wil niet zeggen dat je in al die huizen overal zomaar een cw5 ketel kunt monteren. De standaard leidingen gaan uit van een gemiddelde ketel, dus tot maximaal cw4. Afhankelijk van de situatie is het wel of niet mogelijk om een cw5 ketel op de bestaande 22 mm leiding te zetten. Voor een cw6 ketel is het sowieso noodzakelijk om die 22 mm leiding te vervangen door eentje met groter debiet.

Vraag je installateur om uit te leggen waarom in jouw geval de andere leiding nodig zou zijn. En bedenk daarbij het volgende: de binnendiameter van een 22mm koperleiding is bijna gelijk aan de binnendiameter van een 26mm flexleiding, omdat koperbuis een veel dunnere wanddikte heeft dan de flexbuis (meerlagenbuis). Echter, elke 90-graden bocht (koppeling) die in de koperleiding wordt gelegd, zorgt voor een versmalling en dus drukverlies. De meerlagenbuis is flexibel en kan dus makkelijk in bochten worden gebogen, waardoor geen extra koppelstukken nodig zijn tussen gasmeter en cv-ketel.

Maakt je gas een route met veel bochten, dan kan het dus best verschil maken om de koperleiding te vervangen door een flexibele meerlagenbuis die in 1 stuk van gasmeter naar cv-ketel kan worden getrokken.
2 weken geleden